arrow_drop_up arrow_drop_down
7 februari 2019 

De kracht van goed omgaan met stress!

Heb jij stress? Je bent druk, hebt met regelmaat hoofdpijn en/of nekpijn door die spierspanning in je nek. Ook slaap je slechter en ervaar je minder energie. Je bent in Nederland zeker niet de enige, maar het stomme is dat het onze eigen schuld is. We kunnen er namelijk bewust voor kiezen om goed te zijn in stress om zo geen (of veel minder) klachten te hebben. Laat mij je in dit artikel meenemen in de wondere wereld van stress!

Het is logisch dat we in tijden van stress klachten krijgen, we hebben onszelf dit namelijk zelf aangeleerd. Al vanaf jongs af aan vertellen ouders tegen hun kinderen dat stress slecht is, en de media versterkt dit beeld door artikelen met titels als: ‘Stress is nog ziekmakender dan we dachten’ & ‘Stress oorzaak enorme crisis’. Kortom, krijgen we te maken met stress dan koppelen we dit alleen maar aan negativiteit en krijgen we dus ook een negatieve uitkomst. Dit terwijl wetenschappers vanuit de psychologie komen met prachtige inzichten die ons helpen om goed te worden in stress. In dit artikel leer je bij over stress en kun je voor eens en altijd een einde maken aan de stress gerelateerde klachten.

 De basis van stress zoals we die kennen in Nederland:

Stress stimuleert de aanmaak van hormonen als Adrenaline en Cortisol, deze zorgen op korte termijn voor meer energie als antwoord op de aanwezige stress. Wordt jouw lichaam voor een langere tijd blootgesteld aan stress, dan leidt dit tot uitputting van ons stress systeem en ontstaan er op korte termijn vaak pijnklachten en slaapproblemen. Op lange termijn kan stress zorgen voor bijvoorbeeld hart- en vaatziekten.

Maar klopt deze basis dan niet? Stress is toch goed onderzocht?

Deze basis is zeker weten waarheid. Wetenschappers hebben jarenlang goed onderzoek gedaan naar stress. Wel hebben ze altijd onderzoek gedaan naar de negatieve gevolgen van stress, met als resultaat uiteraard negatieve uitkomsten. Het laatste decennium is er verandering opgetreden. Steeds meer wetenschappers zijn gaan onderzoeken wat er gebeurt op het moment dat we mensen vertellen dat stress ook positieve kanten heeft. De resultaten die hieruit komen zijn zo geweldig goed dat ik dit wel moet delen!

Het begin van de oplossing; de ‘Groei-index’

Heel veel mensen kennen het belangrijkste stress hormoon bij naam ‘Cortisol’. Dit hormoon zorgt op lange termijn voor alle klachten. Bijna niemand kent het hormoon DHEA wat ook vrijkomt tijdens een stressreactie. Dit hormoon heeft veel positieve functies. Het vergroot onze weerstand, verbetert onze mentale toestand en remt ontstekingen. Ook is het een tegenhanger van Cortisol, en kan zo dus de negatieve effecten van stress verminderen. De verhouding van deze twee hormonen noemt men de ‘Groei-index’. Komt er tijdens stress veel Cortisol vrij en weinig DHEA dan heb je als persoon een lage Groei-index en heb je sneller last van pijn, minder energie en slaapproblemen wanneer je stress hebt. Hoe meer DHEA er vrijkomt tijdens stress, hoe hoger je groei-index en hoe minder klachten je ervaart tijdens stress. Het mooiste van dit verhaal is dat je zelf invloed hebt op hoeveel DHEA je lichaam aanmaakt in tijden van stress.

Hoe kom ik dan aan die DHEA?

Het lichaam maakt dus zelf meer DHEA bij een hogere Groei-index. Om dit te kunnen beïnvloeden spreken wetenschappers van een ‘mindset-effect’. Door een positieve mindset te hebben over stress produceert het lichaam meer DHEA. Zo produceren proefpersonen die slechts 3 minuten een positief verhaal over stress en DHEA te horen krijgen al meer DHEA in een stressvolle periode. Dit is herhaaldelijk getest met grote groepen mensen binnen bedrijven waar veel stress aanwezig is. Het grootste gedeelte van de groep die stress positief bekrachtigt krijgt, ervaart veel minder pijnklachten, slaapproblemen en meer energie!

Conclusie: Dit is de belangrijkste T-splitsing in ons leven.

Zie je stress-mindset als fietsen op een fietspad. Kom je op dit pad stress tegen, dan ben je opgevoed met de mindset ‘stress is slecht’ en je kunt op het pad ook maar 1 kant op, naar links. Het gevolg is de negatieve gevolgen van stress. Door dit artikel heb je geleerd dat als je stress tegen komt op je fietspad je niet alleen links kunt, maar ook rechts. Namelijk naar de positieve benadering van stress. Het hormoon DHEA leert je dan beter om te gaan met stress, en werkt een deel van de negatieve effecten van cortisol weg. Hoe vaker je in aanraking komt en je de positiviteit ervan ervaart hoe beter de relatie met stress wordt. Dit stimuleert de groei-index enorm! Je hebt dus zelf invloed op je groei-index, de oplossing begint bij de bewustwording dat je een keuze hebt in tijden van stress. Een negatieve en een positieve, vanaf nu kun je zelf kiezen!

Timo Hans

Reactie plaatsen