arrow_drop_up arrow_drop_down
6 februari 2019 

Ochtendritueel!

Voordat Barack Obama zijn werkdag start, gaat hij sporten en ontbijt hij met zijn vrouw en kinderen.

Steve Jobs kijkt elke ochtend in de spiegel en stelt zichzelf de vraag:

‘Als vandaag de laatste dag van mijn leven was zou ik dan blij zijn met wat ik van plan was te gaan doen?’

Er zijn veel verschillende ochtendrituelen. Ze zijn zeer belangrijk om optimale gezondheid, geluk en financiële vrijheid te bereiken. Maar waarom is het nou zo belangrijk om een ochtendritueel te hebben? Welk ochtendritueel past bij jou? Hoe ga je dit toepassen?

In dit blog geef ik je antwoord op deze vragen en leer je hoe je jouw ochtendritueel kan creëren om fitter, energieker en gelukkiger te worden.

Het is niet makkelijk om gezond te blijven eten en structureel sporten op het programma te houden. Ook is het vaak een hele uitdaging om de hele dag hoog in je energie te zitten en een goede focus te houden op je doelen. Dit zijn nou precies de zaken waar een ochtendritueel enorm bij kan helpen.

Waarom een ochtendritueel?

Vanuit de topsport kennen we de 10.000 herhalingen die ervoor nodig zijn om iets te perfectioneren en er een automatisme van te maken. Voordat je 10.000 herhalingen gedaan hebt, is er dus de kans op terugval (toch een afspraak plannen in de tijd dat je zou gaan sporten etc.). Hier komt de kracht van de herhaling te pas. Als jij je brein elke dag helpt herinneren waar je het voor doet, dan ben je beter in staat om dit vol te houden.

Een voorbeeld:

Je wilt fitter worden en besluit meer te gaan sporten en beter te gaan eten. De gemiddelde Nederlander houdt dit maximaal 3 weken vol voordat de slechte gewoontes er weer insluipen. Een mooi ochtendritueel om dit langer vol te houden is bijvoorbeeld:

Elke ochtend jezelf het volgende in de spiegel te vertellen: ‘Ik zorg goed voor mijzelf, door 3 keer in de week te gaan sporten en gezond te eten. Hierdoor heb ik veel meer energie en krijg ik op een dag veel meer gedaan’.

Het is niet voor niets dat veel succesvolle mensen een sterk ochtendritueel hebben. Ze wijken hier praktisch nooit van af. Waarom niet? Ze merken dat het werkt en het ze helpt om gezonder, gelukkiger en zelfs rijker te worden.

Verschillende ochtendrituelen. Welke past bij jou?

En ochtendritueel moet natuurlijk bij je passen. Maar het liefst haalt het ritueel je ook uit je comfort zone. (Op een gezonde manier natuurlijk)

‘Groei licht net buiten je comfort zone, dus waarom zou je hier niet elke ochtend beginnen?’

Ochtendrituelen die goed zijn voor je gezondheid en energie die net buiten je comfort zone liggen zijn:

  • Je kunt enorm veel energie winnen door juist voordat je de dag start, te gaan sporten. Dit kan krachttraining zijn maar ook prima een rondje hardlopen door de wijk.
  • Een wandeling maken of mediteren. Vaak krijg ik iets te horen als: ‘Ik ben te druk om te mediteren’ of ‘Zonde van mijn tijd zo’n wandeling in de ochtend, ik heb wel wat beters te doen’. Hoe meer je dit soort uitspraken doet, hoe harder je dit in je ochtendritueel nodig hebt. Het geeft namelijk een enorme boost aan je probleem-oplossend vermogen en je focus.
  • Koud douchen. Dit is zeker geen favoriet, maar kan enorm veel brengen. Je traint je immuunsysteem en je weerstand verhoogt (minder ziek is fijn). En je voelt je binnen 2 weken al veel energieker!
  • Het ontbijt overslaan. Mijn persoonlijke favoriet. Toen ik hier mee begon, was ik als de dood dat ik om zou vallen. Dat viel alles mee. Binnen no-time bruiste ik van de energie. Het helpt mij zo goed dat ik nu elke dag alleen tussen 12:00-19:00 eet. Nog nooit ben ik zo fit en sterk geweest.
  • Jezelf iets vertellen in de spiegel. Het kan een soort mantra worden, jezelf elke ochtend een zin ‘voordragen’. Dit kan variëren van: ‘Ik hou van mijzelf’ tot ‘Ik ben de meest succesvolle ondernemer die er is’. De kracht van de herhaling speelt hier enorm sterk mee!
  • Een inspirerende podcast lezen of een aantal pagina’s uit een boek lezen. Ook een moeilijke. De dag gaat beginnen, je denkt al aan werk en de taken die je te doen staan vandaag. En dan neem je de tijd om een boek te gaan lezen of een podcast te luisteren? Aan de andere kant. Wat is er nou mooier dan een dag geïnspireerd te beginnen?

Welke van bovengenoemde ochtendrituelen ligt net genoeg buiten jouw comfort zone?

Wees eerlijk tegen jezelf, welk ritueel zou goed voor je zijn, maar ligt wel net buiten je comfort zone? Integreer deze in je ochtendritueel. Maak het wel haalbaar, want je wilskracht kan je uitputten. Verwacht niet van jezelf dat je elke ochtend direct een uur gaat hardlopen. Twee keer 20 minuten joggen is al een supermooi begin. Opschalen kan altijd nog.

Daag jezelf uit om voor een maand lang een ochtendritueel uit te voeren. Ik garandeer je dat je er daarna nooit meer mee stopt. Sterker nog, je zult er meer en meer gaan toevoegen!

Reactie plaatsen